Bakan Uraloğlu, 2025 yılı bütçesini sundu
“`html
Bakan Uraloğlu’ndan Yatırım ve Demiryolu Projelerine Dair Açıklamalar
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yatırım portföylerinde bulunan 2 bin 667 projeye yönelik olarak 2 trilyon 295 milyar lira harcama yapacaklarını açıkladı. Uraloğlu, “Ülkemizin 28 ilinde, toplam değeri 112 milyar lira olan 50 projeyi başarıyla tamamlayarak halkımızın hizmetine sunduk. 2028 yılı itibarıyla demiryolu hat uzunluğumuzu 17 bin 287 kilometreye çıkarmayı planlıyoruz; ayrıca mevcut 3 bin 92 kilometre hızlı tren hattımızın da tamamlanacağını belirtiyoruz.” şeklinde konuştu.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2025 yılı bütçesini sunan Uraloğlu, bakanlıklarının 8 merkez, 5 ilgili, 2 bağlı ve 2 ilişkili kuruluşla birlikte toplamda 17 genel müdürlük ve 10 başkanlık altında faaliyet gösterdiğini aktardı. “Bakanlık bünyesinde, yaklaşık 131 bin personelimizle birlikte, 2 bin 3 şantiyede çalışan toplam 223 bin kişiye istihdam sağlıyoruz.” ifadelerini kullandı.
Bakan Uraloğlu, bakanlığın temel hedefinin insan, yük ve verilerin hareketliliğini sağlamak olduğunun altını çizerken, “Türkiye Yüzyılı’nda çevre ve insan odaklı, akıllı ve güvenli ulaşım sistemleri ile dünya genelinde lider olmayı amaçlıyoruz.” açıklamasını yaptı.
MARMARAY ile Karbon Emisyonu Azaltımı
Bakan Uraloğlu, 2053 yılına kadar sıfır emisyon hedefi doğrultusunda karayolu taşımacılığındaki yük payını düşürüp demiryolu taşımacılığını artırmayı hedeflediklerini belirtti. “Kurumsal karbon ayak izini hesaplayan ilk bakanlık olmanın gururunu yaşıyoruz. Marmaray projemiz sayesinde 62 milyon ton karbon emisyonu azaltımına ulaştık. Projelerde sağlanan emisyon düşüşleri, karbon borsalarında krediye dönüştürülecektir. Bu çerçevede, üniversitelerimizle işbirliğimiz devam ediyor ve gençlerimizi geleceğimizi şekillendirmek için eğitiyoruz.” diye ekledi.
Stratejik bir konumda bulunan Türkiye, Asya, Avrupa ve Afrika’yı birbirine bağlıyor. Uraloğlu, “Sadece 4 saatlik uçuş mesafesinde, toplam 51,2 trilyon dolar Gayri Safi Milli Hasıla’ya sahip 67 ülkenin merkezindeyiz. Ülkeler arası rekabet gücümüzü artırmak için Yeni İpek Yolu olarak adlandırılan Orta Koridor üzerinde çalışıyoruz.” dedi.
Kalkınma Yolu İçin Yeni Demiryolu Hatları
Bakan, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu ile Çin’den gelen yüklerin Avrupa’ya ulaştırıldığını ve Zengezur Yolu sayesinde Azerbaycan ile bağlantıların güçleneceğini vurguladı. “Kalkınma Yolu projemiz ile ülkemizden geçen 2 bin 94 kilometre demiryolu için 727 kilometre yeni hat bulunacak.” dedi.
2023-2024 Yatırımları ve Hızlı Tren Projeleri
2002-2024 yılları arasında AK Parti hükümeti döneminde gerçekleştirilen yatırımların toplamda 280,6 milyar dolara ulaştığını söyleyen Uraloğlu, demiryolu yatırımlarının payını 2013’te yüzde 33’ten 2024’te yüzde 55’e çıkaracaklarını açıkladı. “2024 yılında bakanlığımızın tüm alanları için 351 milyar 379 milyon lira yatırım ödeneği ayrıldı.” dedi.
Bakan, ayrıca hızlı trenlerin ülkeye kazandırdığı 92 milyon yolcu sayısını ve gelecek hedeflerini aktararak, “Başlattığımız hızlı tren ağını genişleterek, 2028’de 17 bin 287 kilometreye, 2053’te ise 28 bin 590 kilometreye ulaşmayı öngörüyoruz.” dedi.
Marmaray ve Kent İçi Raylı Sistem Verileri
Bakan Uraloğlu, Marmaray ile deniz altından iki kıtanın bağlantısını sağladıklarını ve bu sistemin bugüne kadar 1,2 milyar yolcuya hizmet verdiğini aktardı. “Ayrıca, Pendik-Sabiha Gökçen Havalimanı Metrosu gibi projelerle de yolcu taşımaya devam ediyoruz.” şeklinde konuştu.
İstanbul’daki Metro Projeleri
Uraloğlu, İstanbul’daki raylı sistemlere dair veriler paylaşarak, “Bakırköy-Bahçelievler-Kirazlı Metrosu ile 14 milyon yolcu taşıdık. Hızla gelişen projelerimiz de var. 2026’da Emek-YHT-Şehir Hastanesi Metrosu’nu tamamlamayı hedefliyoruz.” dedi.
Yeni Lojistik Merkez Projeleri
Bakan Uraloğlu, 2028 yılına kadar Türkiye genelinde 12 olan lojistik merkez sayısının iki katına çıkarılacağını da sözlerine ekleyerek, “Demiryolunda serbestleşmeyi sağlayarak, mevcut iltisak hatlarımızın uzunluğunu 608 kilometreye çıkarmayı planlıyoruz.” ifadelerini kullandı.
“Hızlı demiryolu projelerinde Ankara-İzmir gibi önemli hatlarla bağlantılarımızı sağlamak üzere çalışmalara devam ediyoruz.” diyen Uraloğlu, Kars-Iğdır-Dilucu demiryolu hattının proje çalışmalarına başlayacaklarını belirtti.
Lojistik Sektorunda Demiryolu Kullanımı Artacak
2025 itibarıyla hem yerli hem de dünya standartlarında bir ulaşım altyapısı oluşturmayı hedefleyen Uraloğlu, “Karadeniz doğalgazı projemizi hızlandırarak, bölgenin kalkınmasına katkıda bulunacağız.” dedi.
Demiryolu Hattı ve Şehir İçi Raylı Sistemler
Bakan, “Ülkemizdeki demiryolu altyapısını artırmak üzere 434 kilometrelik yeni raylı sistem tamamlanmıştır; bu projeler devam etmektedir.” dedi. Ayrıca, 2028 yılına kadar 383,5 kilometrelik yeni hat projesinin de planlandığını ekledi.
Boğaz Geçişleri Gelirleri
Uraloğlu, Boğaz geçişlerinden elde edilen yıllık gelirin 212 milyon dolara çıktığını belirtirken, bu gelirlerin artma potansiyeline sahip olduğunu ifade etti.
Havacılık ve Denizcilik Yatırımları
Bakan, havayolu büyüme hedeflerinin yanı sıra, denizcilik sektöründe de gemi inşası faaliyetlerini artıracaklarını duyurdu. “Yerli üretimle Mavi Vatan’daki haklarımızı korumak için çalışmalarımıza devam ediyoruz.” dedi.
Yeni Havalimanı Projeleri
Antalya Havalimanı’nın kapasitesini 82 milyon yolcuya çıkaracak yenilikçi projelerle, 2026’da Yozgat ve Bayburt-Gümüşhane Havalimanlarını devreye almayı planlıyor.
Sonuç Olarak
Uraloğlu, tüm bu yatırımların Türkiye’nin ulaşım ve altyapı hedeflerine büyük katkı sağlayacağını sözlerine ekleyerek, ulaşım ağının gelişiminin ülkenin genel kalkınmasında önemli bir rol oynayacağını vurguladı.
“`
Bu yeniden yazma çalışması, ana metindeki bilgileri koruyarak, SEO uyumlu anahtar kelimelerle zenginleştirilmiş ve daha geniş bir okuyucu kitlesine ulaşmayı hedefleyen bir dille sunulmuştur.